10 juli 19

Sluta jaga jobb – Låt dina kunder skapa en kö till din verksamhet!

Lägger du mycket tid och ork på att leta efter nästa jobb? Då borde du kanske byta approach. De absolut främsta framgångshistorierna bygger alla på samma princip; nöjda kunder.

I detta inlägg delar vi med oss av några tips som får kunderna att leta efter dig, istället tvärtom. Hur mycket tid lägger du på att leta jobb? Tänk vad du skulle kunna åstadkomma om du kunde lägga den tiden på något annat område av företaget!

Därför funkar nöjda kunder som en magnet för jobb

Att säga att man har nöjda kunder eftersom de inte klagar är en sak. Men kan dina kunder bli ännu nöjdare? Hur gör du för att uppnå detta? Vilken grad av tillfredsställelse vill du egentligen att kunderna ska ha efter ett jobb? Läs vidare, så har du snart dina svar.

Fördelarna med att ha väldigt nöjda kunder inte svåra att räkna ut:

  • Du kan glömma tvistiga situationer
  • Du slipper göra om ditt arbete
  • De återkommer
  • Du får goda betyg på nätet
  • Framförallt: De skapar nya jobb åt dig genom att sprida ordet.

Sätt dig själv in i situationen att du exempelvis anlitat en mediabyrå för att skapa en ny logga eller hemsida. Du är så enormt nöjd och tacksam att du knappt kan hålla dig från att berätta för dina nära och kära! Några månader senare pratar du med en vän som också driver företag, som berättar att hen hade önskat att sin företagslogga såg bättre ut. Vad är det första som kommer ur din mun? Jo, namnet på byrån du anlitat såklart!

Helt plötsligt inkommer en arbetsförfrågan till byrån, som inte behövt leta överhuvudtaget. När de skiftar fokus från jakten på uppdrag till befintliga arbeten och kunder, får de mer gjort på mindre tid, och sparar dessutom in pengar på marknadsföring. Man kan säga att de låter sina kunder jobba för dem!

– Och precis detta kan du göra för ditt företag!

Så här gör du för att dina kunder ska sprida ordet

Det mest centrala och självklara är att utföra ett bra jobb. Är kunden inte nöjd med resultatet, kan du glömma resterande punkter. För att ditt arbete ska nå över kundens förväntningar, använd dig av tipset nedan.

Ditt nästa steg bör vara – om du har den möjligheten – att skapa en personlig kontakt. Det blir mycket enklare att uppskatta ett arbete och att komma ihåg företaget om kunden har ett namn eller ansikte att koppla ihop med det. Ett av de enklaste sätten att få till en personlig kontakt med din kund är att verkligen lyssna på kunden, och visa att du bryr dig om kundens värderingar och vilja.

Stick ut från mängden! Du är förmodligen inte ensam på marknaden, och tyvärr är människans minne inte perfekt. Detta i kombination med att vi idag blir överösta av olika typer av reklam, vilket gör det svårare att komma ihåg olika namn på företag man faktiskt bryr sig om. Genom att göra något som skiljer sig från övriga aktörer, ökar du sannolikheten för att ditt företagsnamn ska etsa sig fast i kundens hjärna.

Någonting som förvånansvärt få företag gör, är att följa upp efter färdigställt arbete. Det kan räcka med ett enkelt samtal till kunden, där du försäkrar dig om att de är nöjda med dig och med arbetet – eller sitter om de med ytterligare frågor. Här kan du dessutom bygga på er personliga kontakt, få feedback och eventuellt plocka referenser!

Vill du vara ännu säkrare på att stanna ”top of mind” hos dina kunder, kan du alltid lämna något användbart med din logga på.

Artikeln skriven av

mkmedia

10 juli 19

Dela artikeln