Trött på att lära dig av dina misstag? – Lär dig av andras!

Går du i tankarna om att starta eget företag? Kanske har du redan din egna verksamhet, men inte blivit varm i kläderna ännu? Vi har listat några vanliga tabbar som görs av nya företagare – så att du kan lära av andras misstag!

 

Det är inte av slump många företag försätts i konkurs inom tre år från att de startats. Utan erfarenhet eller noggranna beslut, kan det vara svårt att driva företag.

Man bör aldrig underskatta de lärdomar som kan dras av misstag man gjort.
Däremot måste du inte trampa i klaveret för att lära dig något: det har människan gjort i urminnes tider. Spara in både tid och besvär genom att lära dig av andra företagares misstag.

Vi har listat några misstag som är vanligt förekommande hos nyblivna entreprenörer.

  • De missar att sticka ut

Att vara ett företag i mängden kan fungera om konkurrensen är relativt låg, men när nya uppstickare tar plats på marknaden med nya idéer blir det svårt. Om ditt företag inte sticker ut, kommer kunderna mest troligt välja det företaget som faktiskt gör det.

  • De formar verksamheten utefter sig själva

Det är inte ovanligt att nystartade bolag lägger större fokus på företagaren själv än på kunderna, vilket är ett stort misstag. Fokus måste ligga på kund för att kunna möta efterfrågan och hålla kunderna nöjda.
Att kunderna är nöjda och får det de vill, brukar oftast leda till att du som företagare också får det du vill.

  • De sätter inte upp några mål

Vägen till framgång blir betydligt mycket klarare när du vet var din destination ligger. Genom att ha kontinuerliga mål och milstolpar blir du påmind om vad du vill uppnå, samtidigt som du får en boost av att klara av målen.

  • De har brist på skriftliga avtal

Skriftliga avtal låter inte särskilt viktigt förrän du behöver dem. Med andra ord, när det är för sent att skriva dem. Allt för många företagare gör misstaget att lita på att ett handslag ska räcka för att göra affärer. Och det gör det ibland. Men vad händer när det dyker upp problem? När ord står mot ord, är det väldigt svårt att bevisa något. Ta tag i de vanliga avtalen direkt från start (uppdragsavtal, aktieägaravtal etc.) för att komplettera med resterande i efterhand.

  • De har inte tänkt igenom sin affärsplan tillräckligt

Om du inte har en affärsplan som är enkel och tydlig, kommer dina kunder förmodligen inte riktigt förstå sig på din verksamhet. För en person med många idéer blir företaget lätt spretigt ifall man börjar jobba med flera olika områden. Ett starkt varumärke får du genom att nischa dig och få kunden att förstå ditt företag.

  • De har ingen plan B

Ibland går saker och ting inte riktigt som man tänkt sig. Vägen till dina mål var kanske inte lika rak som du tänkt dig. Risken att du ger upp ökar om du inte har någon plan B och inte vet vad du ska göra när du stöter på oväntade hinder. Att ta dagen som den kommer kan vara både tidsödande och riskfyllt.

  • De är ej insatta i lagar och regler

Att vara insatt i branschens lagar och regler är såklart väldigt viktigt för att du ska kunna sköta ditt jobb på rätt sätt. Är du osäker på de grundläggande lagar som gäller ditt yrkesområde, bör du överväga att gå en utbildning. Med det sagt menar vi givetvis inte att du ska kunna allt om alla lagar och regler som berör företag – du har ju andra saker att göra än att sitta med näsan i lagboken – men genom att lära dig de mest fundamentala av dem kan du undvika att göra onödiga misstag.

  • De är oerfarna, men ber inte om hjälp

Det finns tyvärr ingen manual som kan leda dig steg för steg i ditt företagarliv, men det behöver inte betyda att du inte kan få svar på dina frågor. Ett tips är att regelbundet prata med personer som driver företag och gjort en liknande resa som du gör, och således få svar på de frågor du sitter med.
En annan viktig punkt du bör tänka på är outsourcing: ta hjälp med de sakerna du själv inte kan. Vi vet att man som företagare har mängder med olika ansvarsområden, vissa viktigare än andra. Men du kan omöjligt vara expert på samtliga! Vissa tunga ansvar – som kräver kunskap du inte har – kan vara värda att anlita någon för att hantera.

Vi tycker att det alltid är lika häftigt med de som vågar ta steget till att bli egenföretagare, och att dessutom göra det på ett smart sätt är ännu häftigare. Lycka till!