Event – inte bara kul
Att event är roliga råder det ingen tvekan om. Man socialiserar, värdefulla ord utbyts och det är en allmän trevlig sammankomst där alla är glada. Men är det allt det är? Vi listar fördelarna med att vara med på event i denna artikel.
Varumärkeskännedom
Innan vi går in på hur varumärkeskännedom ökar, ska vi gå igenom vad varumärkeskännedom är. Du har säkert något företag som dyker upp i huvudet direkt när du ser orden bil, mjölk och mobil. Ju fler som har samma företag som dyker upp vid enbart ett ord som dyks upp, desto bättre varumärkeskännedom. Det handlar även om hur många som vet vad företaget gör utan någon vidare förklaring. Kort och gott – ju mindre företaget behöver beskrivas, desto bättre.
Hur uppnås detta då? Reklam, reklam och återigen reklam! Traditionell reklam i all ära, men varför inte ha kul när man gör reklam för sitt företag också? Ett utmärkt sätt att göra detta är såklart via, ni gissade rätt, event! Hur man ökar varumärkeskännedom är egentligen att finnas på flera platser än enbart en fysisk lokal. Det kan vara webben, sociala medier och samarbetspartners. Men minst lika viktigt som att finnas i den digitala världen behöver man även vara i den fysiska världen. Anordna, eller delta, i events leder till att fler får möta ditt företag och du kanske får ett nytt samarbete?
Nätverkande på event!
På tal om samarbetspartners, en annan fördel med events är såklart nätverkandet som kommer på köpet! Att man träffar många olika slags människor råder ingen tvekan på. Tanken med att ha event är att man lär känna nya människor och med det utbyts också ord, erfarenheter och värdefulla insikter. Det man måste se upp för är att inte vara med på ett event som inte är anpassade efter just ditt företags målgrupp. Man kan givetvis vara med på olika events trots att målgruppen inte är självklar. Det är ingen som säger att ett B2B-företag inte kan vara med på event som är för privatpersoner – det finns alltid någon som känner någon.
Räcker det med att bara utbyta visitkort och sen call it a day? Absolut inte! Genom att prata med folk och våga berätta om sig själv och vad man gör, så gör du inte bara ett intryck utan du kan vinna något på det! Ditt företags nästa samarbetspartner kanske är på nästa event, eller kanske även ditt största sälj? Du kanske kommer på en idé för hur du ska utveckla ditt företag, eller till och med en helt ny tjänst som ska erbjudas av ditt företag genom att prata med någon på något event? Även om du inte säljer något eller hittar en ny samarbetspartner, så ökar ni er varumärkeskännedom och ni kan även bli bli top of mind för vissa.
Annonsering
På tal om top of mind, varumärkeskännedom osv, kan vi inte missa att events är ett ypperligt tillfälle för att annonsera företaget och tjänsterna! Du får chansen att grundligt förklara om tjänsterna och företaget samt svara på frågor, men du får även chansen att visa en bra kundservice. Genom att vara behjälplig och rent ut sagt trevlig, visar du på att ditt företag inte bara tillhandahåller tjänster, utan ger även bra service. Detta kan vara avgörande ifall mottagaren (både kund och samarbetspartner) väger mellan två, eller flera, olika alternativ. I slutändan kan det vara trevlig personal, bra bemötande eller allmän bra personkemi som gör att flera väljer just ditt företag.
Bra service och bra tjänster, det borde räcka? ICKE! Det är viktigt, men en annan viktig sak som de flesta kanske glömmer är att sälja in sin tjänst. Självklart ska man vara trevlig och behjälplig med eventuella frågor och funderingar som dyker upp, men det får inte bli för mycket ”sälj-snack”. Fråga om personen och företaget i allmänhet för att få en bredare bild på vad det viktigaste för personen är. Har personen ett brinnande intresse för miljön och tillbringar sin fritid med att göra världen en bättre plats? Vill företaget bli mer digitaliserat och på så vis spara tid och pengar genom att slippa administrativa uppgifter? Tänk gärna lite Wolf of Wall Street: supply and demand. Tillgång och efterfrågan. Här får du två flugor i en smäll: ett genuint trevligt samtal, och insikter i vad efterfrågan hos företaget kan vara. Mer än så ska man inte ta med sig från den filmen.
Sell me this pen.
Wolf of Wall Street,
Insikter
På tal om insikter, det finns flera olika insikter än de som generar ett sälj. Att kunna delta i event och föra dialoger med så många man kan behöver inte alltid innebära att man ska fiska efter kunder eller samarbeten. Genom att lära känna dina kunder och samarbetspartners kan man få värdefulla insikter i vad som fungerar, och vad som inte fungerar. Det kan vara någonting som ditt företag aldrig tänkt på, eller en vidareutveckling på era produkter. Man lär sig genom att fråga, och detta gäller så klart under hela företagets livstid.
Vi på Boomr är måna över att vara med på event och förstår fördelarna med dessa. Haka på du med!